Inspelen op de klantreis: van bewustzijn naar actie!

#Klantervaring

nws-inspelen_klantreis.jpg

Google heeft de laatste jaren behoorlijk wat algoritme veranderingen doorgevoerd. De updates  Google Panda en Google Pinguïn komen je wellicht bekend voor. Het hoofddoel van Google is dat gebruikers hierdoor de beste inhoud kunnen vinden op internet. Het in kaart hebben van de customer journey helpt je bij het aanbieden van de juiste content op de juiste plaats. Je werkt door het inspelen op de customer journey aan een betere klantenervaring en aan het hoofddoel van Google. 

Twee vliegen in één klap; grotere kans op meer positieve klanten én een hogere ranking op Google! 

Er zijn vier belangrijke fasen die je klanten doorlopen voor zij overgaan op een aankoop: Awareness, Interest, Desire, Action.  Bij elke fase hebben klanten behoefte aan andere informatie en is er dus ook een verschillende aanpak vereist. 

1. Je kans op een voorkeurspositie - Awareness

Dit is de eerste stap in de reis van je klanten. Hierbij wordt er vooral gezocht naar informatie door middel van algemene trefwoorden. Je moet bij deze fase goed vindbaar zijn en de juiste informatie tonen om de aandacht van een (potentiële) klant te trekken. De klant is in deze fase vooral aan het verkennen en het meest geïnteresseerd in informatieve content.

2. Je kans om eruit te springen - Interest

In deze stap van de reis heeft de klant genoeg informatie tot zich genomen om een voorkeur voor bepaalde merken te vormen. Als je merk tot de opties behoort is dit is je kans om de interesse te wekken van een klant. Het is nu belangrijk om te laten zien wat je onderscheidt van de concurrentie. Je kan een voorkeurspositie genereren ten opzichte van je concurrenten door antwoord te geven op de vragen die zich afspelen in het hoofd van de klant.

3. Het laatste duwtje in de rug - Desire

In deze fase doen klanten vaak commerciële onderzoeken via zoekmachines. Ze hebben inmiddels al een goed beeld van wat zij willen en van welk merk ze dit willen maar zijn nog niet helemaal klaar voor een aankoop. Klanten in deze fase willen graag nog meer informatie om hun beslissing te maken. Zij zoeken vaak naar beoordelingen van andere klanten, video’s en demo’s. Speel hier dus op in.

4. De klant hoeft nu nog maar één ding te doen - Action

Klanten die gebruik maken van zoekmachines in deze laatste fase weten precies wat zij willen vinden. Zij zoeken dus heel specifiek. Klanten willen op een pagina terechtkomen die het makkelijk maakt om de transactie, of andere acties, te voltooien. Een duidelijke, aantrekkelijke call-to-action die in één opslag te vinden is, is hierbij een vereiste.

Bij elke fase hoort een bepaalde behoefte van de klant waar je met je content op in kunt spelen en waar je iets kan betekenen voor de klant. Hoe meer je op de behoefte van de klant weet in te spelen hoe beter de klantervaring. Hierbij geldt de volgende regel: hoe bruikbaarder je content is, hoe groter de kans dat mensen jou tegenkomen tijdens hun zoektocht! 

HVMP Internet Marketing

Met onze technische, strategische en creatieve kennis verbetert HVMP de online resultaten van commerciële organisaties. Samen bepalen we de customer journey en ontwerpen we vanuit dit strategisch kader een interactief design. Voor ons zijn Vindbaarheid, Usability en Conversie de belangrijkste pijlers bij het ontwikkelen van websites.

Lees meer over hvmp

Wil jij ook dé ultieme klantervaring online?

Neem contact op met de vrienden van Ernesto!

Contact Klantreis maken

HVMP Internet Marketing

Vlasmarkt 1a,
3011 PW Rotterdam
|
088 99 87 400 |
info@hvmp.nl |
Algemene voorwaarden