Jouw klant is een digitale klant

#ErnestoSays

nws-digitale_klant.jpg

De perfecte website. Dat begint bij het nadenken over je klant. Je stelt een profiel op en koppelt daar vervolgens unieke eigenschappen van jouw bedrijf en het product aan. Daarmee positioneer je jezelf in je markt. Wij besteden uitgebreid aandacht aan online branding en positionering bij het tot stand komen van een website.

We beginnen hierbij met het bepalen van een persona. Een persona is een archetype waarbij het gedrag centraal staat. De persona gebruiken we dus om gedrag in kaart te brengen en in te kunnen spelen op de behoeften. Op basis van deze informatie stippelen we samen de perfecte klantreis uit.  

Archetypen, de psychologie van merken

Carl Gustav Jung introduceerde ooit het concept van de ‘archetypen’. Hij ontdekte dat er universele rollen zijn (te vergelijken met de drie primaire kleuren groen, blauw en rood) waar alle menselijke karakters eigenlijk uit voortkomen. Deze oerkarakters zijn volgens Jung aanwezig in ons collectieve onbewuste. Dit maakt dat wij mensen door alle archetypes kunnen worden aangetrokken.

Door een merk te positioneren op een archetype versterk je dus de herkenbaarheid van het merk, omdat mensen er onbewust al bekend mee zijn. Een consequente uitvoering van een merk leidt daardoor tot een hoger gevoel van vertrouwdheid en dat leidt tot hogere merkwaardering en loyaliteit. Van sterke merken is bekend dat ze gebaseerd zijn op één bepaald archetype.

Met de archetype op klantreis

De klantreis in kaart brengen is een mooi middel (en geen doel) om meer informatie te verzamelen over het gedrag van je potentiële klant, gedrag dat voortvloeit uit de archetype. Deze klantreis, ook wel 'customer journey' genoemd, toont niet alleen hoe een klant zich gedraagt tijdens het beslissings- en koopproces, maar ook hoe de klant (extern) wordt beïnvloed.

Het in beeld krijgen van de klantreis levert essentiële informatie op voor de website. Met kennis over gedrag en beïnvloedingsfactoren tijdens het beslissings- en koopproces kunnen we de website daar zo goed mogelijk op aan laten sluiten, met de archetype in het achterhoofd.

Om de klantreis helder te krijgen, doorlopen we de volgende stappen:

  • Komen: Hoe kunnen we de bezoekers motiveren om het platform te bezoeken?
  • Kijken: Hoe kan de bezoeker zo eenvoudig mogelijk jouw productaanbod verkennen?
  • Kiezen: Hoe kunnen we de bezoeker tijdens zijn bezoek inspireren en beïnvloeden?
  • Kopen: Hoe kunnen we de consument een optimaal aankoop/ selectieproces bieden?
  • Terugkomen: Hoe kunnen we de bezoekers tevreden en loyaal maken en ze omzetten in ambassadeurs?

De moderne klant is een digitale klant

Tegenwoordig bevat iedere klantreis één of meerdere digitale componenten, variërend van apps tot websites. Wij kunnen ook jouw merk helpen met het bepalen van de archetype en de klantreis. Neem contact op voor meer informatie en het maken van een afspraak om jouw klantreis te bepalen.

HVMP Internet Marketing

Met onze technische, strategische en creatieve kennis verbetert HVMP de online resultaten van commerciële organisaties. Samen bepalen we de customer journey en ontwerpen we vanuit dit strategisch kader een interactief design. Voor ons zijn Vindbaarheid, Usability en Conversie de belangrijkste pijlers bij het ontwikkelen van websites.

Lees meer over hvmp

Wil jij ook dé ultieme klantervaring online?

Neem contact op met de vrienden van Ernesto!

Contact Klantreis maken

HVMP Internet Marketing

Vlasmarkt 1a,
3011 PW Rotterdam
|
088 99 87 400 |
info@hvmp.nl |
Algemene voorwaarden