Online customer journey verbeteren doe je zo

#Klantervaring

innoveren-customer-journey.jpg

De customer journey kan een ultieme klantbeleving maken of breken en is een belangrijk onderdeel van de online usability en branding van je merk. Veel bedrijven hebben de persona’s en customer journey ooit al in kaart gebracht. Maar de klantbeleving moet continue in de gaten gehouden, gemeten en geanalyseerd worden. ¡no pausa!  

Een website is tegenwoordig een héél belangrijk onderdeel van de customer journey. De volgende tips geven je daarom handvaten om de online klantbeleving te verbeteren door de customer journey op jouw website te herzien.

1. Vervang negatieve momenten door positieve gedachtes

Je bezoekers zijn één knop verwijderd van het verlaten van je website. Houdt daarom de bezoeker altijd positief, ook op minder leuke momenten (zoals het moment van betalen). Maak deze ervaring minder negatief door bijvoorbeeld grappige content.

2. Maak de positieve websitebezoeker nóg positiever

Positieve gedachten en ervaringen wegen minder zwaar dan negatieve… Zorg daarom dat je positieve momenten in de customer journey zo krachtig mogelijk zijn. En maak waar mogelijk de momenten van blijdschap nog leuker.

3. Een unieke bevestiging

Als je websitebezoeker op jouw website een contactaanvraag heeft gedaan, maak er dan een fiesta van! Dit is het moment om de lead de bevestiging te geven dat de aanvraag bij jouw organisatie de juiste keuze is. Verrijk je bedankpagina en bevestigingsmail! Bijvoorbeeld met een persoonlijke boodschap, viva personalmente!

4. Zorg dat je touch points compleet zijn

Is jouw customer journey compleet? En mis jij geen essentiële touch points? (dit zijn de contactmomenten van de organisatie met de klant) Verleng, als dit nodig is, je customer journey met nieuwe touch points om je bezoeker een optimale beleving te geven. Ga na wat bezoekers vlak voor of vlak na het bezoeken van jouw website doen. Misschien schuilen hier wel nieuwe touch points in die de klantreis kunnen verbeteren

5. Sla onnodige touch points over

Vice versa kan dit ook het geval zijn; een te lange en complexe customer journey. In dat geval is het noodzakelijk om touch points weg te laten.

6. Bepaal de momenten waarop je het verschil wil maken

Kruip in de huid van je persona en stel jezelf de vraag: “Wat vindt hij nou echt belangrijk?”. Focus je op de ervaring die je jouw bezoeker mee wil geven zodra hij op je website komt en waarmee je je onderscheidt van je concurrenten.

Pas je klantenreis aan waar je denkt dat het nodig is. Maar het kan ook zo zijn dat je complete klantreis niet klopt. Dan zit er maar één ding op… herontwerpen! Geef je websitebezoekers weer het Ay, Caramba-effect als ze op jouw website “rondreizen”. Hulp nodig? Onze amigo's staan voor je klaar. 


HVMP Internet Marketing

Met onze technische, strategische en creatieve kennis verbetert HVMP de online resultaten van commerciële organisaties. Samen bepalen we de customer journey en ontwerpen we vanuit dit strategisch kader een interactief design. Voor ons zijn Vindbaarheid, Usability en Conversie de belangrijkste pijlers bij het ontwikkelen van websites.

Lees meer over hvmp

Wil jij ook dé ultieme klantervaring online?

Neem contact op met de vrienden van Ernesto!

Contact Klantreis maken

HVMP Internet Marketing

Vlasmarkt 1a,
3011 PW Rotterdam
|
088 99 87 400 |
info@hvmp.nl |
Algemene voorwaarden