Voorkom wegklikken met slimme user experience

#Klantervaring

cognitieve-overload.jpg

Als een websitebezoeker té veel indrukken opdoet op je website, raakt hij in de war. Dit noemen we cognitieve overbelasting. Bij cognitieve overbelasting moeten de hersenen meer verwerken dan dat ze aankunnen. Dit heeft verschillende negatieve effecten tot gevolg: frustratie, besluiteloosheid en een grote kans op het verlaten van je website. Ay, caramba… dit betekent een potentiële klant minder!

Maar no panico! Er zijn verschillende manieren om cognitieve overbelasting te voorkomen.  

Zorg voor een goede flow
Goede navigatie en goede user-experience merk je niet. Het valt niet op als je muy rapido door een website kan klikken. De beslissingen die ervoor zorgen dat de website deze soepele flow heeft, zijn gebaseerd op wat we weten over hoe onze hersenen denken. Een paar seconden uit deze flow kan al genoeg zijn om de website te verlaten. Voor een sterk design moet je dus eerst de hersenen van de bezoeker begrijpen! 

The magical number 7 is écht magical!
De theorie van the magical number 7 plus or minus two beschrijft hoeveel informatie wij in één oogopslag kunnen verwerken en begrijpen. Volgens Miller (één van de uitvinders van de cognitieve psychologie) houdt het korte termijn geheugen van de meeste mensen zeven elementen vast, uitschieters halen er negen, mensen met een minder goed geheugen halen er vijf of zes. Met deze theorie in het achterhoofd kunnen er sterke keuzes worden gemaakt voor het design. Een goed menu bevat daarom tussen de 5 en 7 menu-items en daar houden wij altijd rekening mee!


Chunking voor meer overzicht 
Op het gebied van user experience design betekent chunking het opsplitsen van grote stukken content in kleinere, afzonderlijke stukken content. Door content visueel te onderscheiden krijgt je website een duidelijker overzicht. Websitebezoekers begrijpen, verwerken en onthouden de inhoud van je website op deze manier veel makkelijker én sneller.

Korte paragrafen, korte alinea’s, veel witruimte en het scheiden van onderwerpen zijn voorbeelden van chunken. Zo heeft je websitegebruiker maar een paar seconden nodig om de indeling van je pagina’s te begrijpen en hiernaar te handelen. 

Source: https://www.smashingmagazine.com/2016/09/reducing-cognitive-overload-for-a-better-user-experience/ 

HVMP Internet Marketing

Met onze technische, strategische en creatieve kennis verbetert HVMP de online resultaten van commerciële organisaties. Samen bepalen we de customer journey en ontwerpen we vanuit dit strategisch kader een interactief design. Voor ons zijn Vindbaarheid, Usability en Conversie de belangrijkste pijlers bij het ontwikkelen van websites.

Lees meer over hvmp

Wil jij ook dé ultieme klantervaring online?

Neem contact op met de vrienden van Ernesto!

Contact Klantreis maken

HVMP Internet Marketing

Vlasmarkt 1a,
3011 PW Rotterdam
|
088 99 87 400 |
info@hvmp.nl |
Algemene voorwaarden