Is zoekmachine optimalisatie stervende?

#SEO

city-marketing-lights-night.jpg

Het wordt steeds lastiger om het optimalisatieproces te beïnvloeden bij Google. Zoekmachine optimalisatie is een stervend specialisme, of toch niet? De aandeelhouders van Google, maar ook de fake advertenties en reviews zijn grote dreigers. Is zoekmachine optimalisatie als specialisme niet meer relevant hierdoor?

De concurrentie is bizar

De zwaar toegenomen concurrentie op zoekwoorden heeft een grote invloed op de zoekresultaten. Het is steeds moeilijker om op korte termijn resultaat te behalen. Een bepaalde pagina of zoekwoord onder de aandacht willen brengen bij Google is niet meer eenvoudig. Tegenwoordig doen je concurrenten namelijk precies hetzelfde. Zoekmachine optimalisatie is bij geen een bedrijf meer weg te denken in de online marketingstrategie… ¡Ay, caramba! Het is dus nog harder vechten voor een plek. 

Advertenties bedekken bijna de halve pagina

Het advertentieprogramma van Google groeit ieder jaar harder en wordt steeds belangrijker in de lay-out van de zoekgigant. De aandeelhouders willen tenslotte ieder jaar dat het aandeel verder stijgt. Hoe duidelijker de advertenties worden weergeven, hoe slechter dit is voor de organische zoekresultaten. Sinds 2016 kom je er niet meer onderuit; advertenties gaan steeds meer een promintere plek innemen op Google. De advertenties krijgen o.a. meer ruimte, meer ruimte voor tekst en vier (si, quatro!) plekken bovenin de zoekresultaten van Google. Dit heeft een negatief gevolg… er zijn nog maar twee plekken over voor de organische zoekresultaten om in het beginscherm (de bovenste 768px van je desktop) weergeven te worden.  

Fake content zorgt voor wantrouwen

Een ander probleem is dat fake nieuws en informatie vaak voor meer traffic en engagement zorgt. Dus bedrijven gebruiken steeds vaker valse informatie om het onlinegedrag te manipuleren. Zo zie je bijvoorbeeld bedrijven met valse vestigingen verschijnen in de resultaten, om zo lokaal gevonden te worden in steden waarin ze niet gevestigd zijn. Ook valse advertenties en reviews komen steeds meer voor en beïnvloeden de ranking. Bijkomend nadeel is dat deze ranking een negatieve invloed heeft op het vertrouwen van consumenten in bepaalde soorten content. 

Er is nog hoop

Er zijn honderden ranking factoren die bepalen waarom een website organisch goed scoort in de zoekmachines, van techniek tot content. Een langer termijn strategie kan hier zeker bij helpen. Onze tip: blijf je focussen op het ontwikkelen van geweldige content, kwaliteit zal het altijd winnen van louche internetmarketeers en helpt jouw business verder, gegarandeerd!

Dus aan jou de taak om je te focussen op de aspecten waar je wél invloed op hebt. HVMP helpt jou hier graag bij. Strijden we samen voor plek 1 of 2?

HVMP Internet Marketing

Met onze technische, strategische en creatieve kennis verbetert HVMP de online resultaten van commerciële organisaties. Samen bepalen we de customer journey en ontwerpen we vanuit dit strategisch kader een interactief design. Voor ons zijn Vindbaarheid, Usability en Conversie de belangrijkste pijlers bij het ontwikkelen van websites.

Lees meer over hvmp

Wil jij ook dé ultieme klantervaring online?

Neem contact op met de vrienden van Ernesto!

Contact Klantreis maken

HVMP Internet Marketing

Vlasmarkt 1a,
3011 PW Rotterdam
|
088 99 87 400 |
info@hvmp.nl |
Algemene voorwaarden