Laadtijd van je site straks echt van belang voor je ranking

#SEO

snelheid_google.jpg

Mooie plaatjes, en snel een beetje!

Google heeft aangekondigd de laadtijd van mobiele internetpagina's vanaf komende zomer mee te gaan wegen in de ranking. Daarmee wordt snelheid van je landingspagina's dus een muy importante onderdeel van je SEO-activiteiten. En als je nu denkt dat je daar als eenvoudige gebruiker weinig invloed op hebt en dat dat toch meer iets is voor providers en programmeurs, dan moeten we je teleurstellen. Vaak zijn het juist de contentbeheerders die ervoor zorgen dat websites onnodig traag worden. En vaak heeft dat alles te maken met imágenes... met plaatjes dus.

In onze offertes durven we het keihard te beloven: sites die wij bouwen scoren minimaal 80% in de developer tools van Google. Met onze expertise op het gebied van optimaal functionerende designs, slim programmeerwerk, maar bijvoorbeeld ook de keuze van de cms die we gebruiken is dat een garantie waar je ons aan mag houden. Sterker nog: als wij een site opleveren checken we zelf nog even of hij op alle devices snel genoeg is. Is hij dat na oplevering niet meer? Dan blijken het niet zelden de afbeeldingen die de klant zelf uploadt te zijn die roet in het eten gooien.

Afbeeldingen en SEO

Bij het uploaden van de afbeeldingen voor je website zijn er een hoop SEO-slagen te maken. Verwerk bijvoorbeeld belangrijke zoekwoorden in de namen van de fotobestanden, en voorzie de afbeeldingen van een omschrijving. De cms heeft hier een speciaal veld voor, die in de code van je pagina in de zogenaamde ALT-tag van je image wordt geplaatst. En daar weet Google wel raad mee! Voor we het over de omvang van je plaatjes gaan hebben, keren we eerst nog even terug naar die developer tools waar we het eerder over hadden. 

Pagespeed

Google heeft verschillende hulpmiddelen om je site te optimaliseren voor een zo hoog mogelijke ranking in de zoekresultaten. Een daarvan is de PageSpeed Insights-tool, die de snelheid waarmee je individuele pagina's geladen worden voor je checkt. Probeer het zelf maar eens voor je belangrijkste landingspagina's. Scoren die onvoldoende, dan is er iets mis en is de laadtijd in de ogen van Google te groot. En hebben op dit moment alleen je bezoekers daar last van (denk aan bezoekers met een niet altijd optimaal presterende een 4G-verbinding), binnenkort gaat dat het ten koste van je ranking. Wat je eraan kunt doen? De PageSpeed-pagina geeft je zoals je zult zien meteen advies, en ja, echt waar, heel vaak krijg je de snelheid weer in het groen door je afbeeldingen te optimaliseren.


"Ja, echt waar, je krijgt je snelheid weer

in het groen door je afbeeldingen te
optimaliseren"

Pixel-afmeting

De grootte van een afbeelding, het kan twee dingen betekenen. Aan de ene kant kan het duiden op het aantal pixels (breedte x hoogte), aan de andere kant op de bestandsgrootte. Om met die pixels (of: beeldpunten) te beginnen: hou het binnen de perken en verklein je afbeeldingen. Want zelfs de plaatjes die je met de gemiddelde smartphone schiet zijn vaak al nodeloos groot, of in elk geval te groot voor gebruik op je website. Beperk je het aantal pixels, dan neemt meteen ook de grootte van het bestand en daarmee de laadtijd af.

Compressie

Google let vooral op de grootte van het bestand. Sterker nog: Google denkt met je mee en checkt voor je welke bestanden gecomprimeerd kunnen worden, zonder dat dit zichtbaar ten koste gaat van de kwaliteit. En nog sterker: desgewenst comprimeert Google die foto's zelfs voor je. In de meest gevallen gaat het hierbij om foto's in het vertrouwde JPEG (of JPG) bestandsformaat. Achter dit bestandsformaat gaat een superslimme en efficiënte compressiemethode schuil, die naar computerbegrippen al eeuwen bestaat en na al die jaren nog steeds de standaard is.

Stap voor stap

1. Ga naar https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

2. Voer de url van een landingspagina in en klik op ANALYSEREN

3. Google toont de resultaten van je pagina, zowel voor desktop als mobiel

HVMP - pagespeed - afbeeldingen

4. Kijk onder Optimalisatiesuggesties bij Afbeeldingen optimaliseren naar de Informatie over de oplossing voor dit probleem.

5. Verklein de genoemde afbeeldingen handmatig in je eigen fotobewerkingsprogramma, of... maak dankbaar gebruik van de diensten van Google en scroll naar beneden, naar het hoofdstukje Optimalisaties al aanwezig. Daar kun je een zip-bestand downloaden met kant-en-klaar geoptimaliseerde bestanden voor de pagina.

HVMP - Google - Optimalisaties - afbeeldingen

6. Pak het zip-bestand uit. In het mapje image vind je de geoptimaliseerde afbeeldingen.

7. Open de cms van je website en ga naar Afbeeldingsbeheer. Open de map waarin de te grote afbeeldingen staan en vervang ze door de geoptimaliseerde bestanden uit de zip-file.

8. Ga terug naar de PageSpeed Insights-tool en voer opnieuw de url in om het effect van deze optimalisatieslag te bekijken.

Scoren je pagina's nog steeds onvoldoende? Neem dan even contact met ons op. Onze SEO-specialisten kijken graag met je mee hoe we ook jouw website weer in het groen kunnen krijgen.

HVMP Internet Marketing

Met onze technische, strategische en creatieve kennis verbetert HVMP de online resultaten van commerciële organisaties. Samen bepalen we de customer journey en ontwerpen we vanuit dit strategisch kader een interactief design. Voor ons zijn Vindbaarheid, Usability en Conversie de belangrijkste pijlers bij het ontwikkelen van websites.

Lees meer over hvmp

Wil jij ook dé ultieme klantervaring online?

Neem contact op met de vrienden van Ernesto!

Contact Klantreis maken

HVMP Internet Marketing

Vlasmarkt 1a,
3011 PW Rotterdam
|
088 99 87 400 |
info@hvmp.nl |
Algemene voorwaarden

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kunt cookies ook niet accepteren.