"Zeg maar jij, hoor!"

#Klantervaring

ober.jpg

Hoe benader jij je relaties?

Hoewel we onze taal proberen te vangen in woordenboeken en spellingregels, is het Nederlands ­- zoals elke taal - dinámico. De manier waarop we formuleren verandert. In eerste instantie vooral in de spreektaal, maar dat vindt vroeg of laat ook zijn neerslag in hoe we ons schriftelijk uiten. Dit merk je bijvoorbeeld aan hoe we mensen aanspreken. Zeg jij nog u, of zegt u jij tegen uw relaties?

"Ik heb het heel snel zien veranderen," vertelt Gert-Jan Masurel, neerlandicus en copywriter bij HVMP. "Waren het in het verleden zo ongeveer alleen Radio Veronica en IKEA die luisteraars en klanten tutoyeerden, intussen doet ook de overheid er vrolijk aan mee en wordt er zelfs bij Omroep MAX volop ge-je'd en ge-jij'd."

Lastige spagaat

Hij heeft er in het verleden veel opdrachtgevers mee zien worstelen. Want u was toch juist een teken van respect? "Het leverde meer dan eens een lastige spagaat op: de marketingmanager van een elektronicaketen die per se vast wilde houden aan de oude beleefdheidsvormen, maar met een online Valentijnscampagne wel dacht te kunnen scoren bij een jongere doelgroep. Dat bleek in de u-vorm dus echt een heel kansloos verhaal."

We benaderen onze relaties via mail, internet en apps op hun smartphone steeds directer en persoonlijker, en de je-vorm leent zich daar nu eenmaal veel beter voor. De leeftijd waarop mensen zich door u minder snel aangesproken zullen voelen, stijgt in dit multimediatijdperk razendsnel. Door hardnekkig te blijven vousvoyeren loop je dan ook het risico dat je de afstand tot je publiek eerder vergroot dan verkleint. En dat laatste is toch wat je met je communicatie voor ogen hebt: die afstand zo klein mogelijk maken en je lezer bereiken. 

Klassieke kelners

Een mooi voorbeeld is dat van een wat stoffig restaurant, met van die klassieke kelners in overmaatse zwarte pakken, die hoewel het culinair allemaal weinig om het lijf had, volhardden in de u-vorm. Tot een vakantiekracht de gasten met jij ging aanspreken als hij inschatte dat dat wel kon. De sfeer werd losser, gesprekjes aan tafel werden oprechter en - niet onbelangrijk - de vlotte vlegel hengelde twee keer zoveel fooi binnen. Het blijft natuurlijk een kwestie van gevoel: de broze oudjes die komen high tea'en, zul je in veel gevallen met u blijven aanspreken. Maar vergis je niet: zelfs zij zouden het weleens als heel prettig kunnen ervaren als je ze tutoyeert: als teken dat ze er nog bij horen en nog steeds meedoen. 

Respectvol tutoyeren

"Veel liever respectvol tutoyeren, dan op de automatische piloot een formeel maar nietszeggend u," is de stellige mening van Gert-Jan. "Zelfs Van der Valk communiceert intussen in de je-vorm. U wordt van oudsher dan misschien als respectvol gezien, maar je en jij zijn daarmee nog niet automatisch respectloos of zelfs maar onbeleefd." Het promotieonderzoek uit 2002 van de in 2005 overleden neerlandica Hanny Vermaas toont zelfs aan dat u juist wordt gebruikt om te benadrukken dat er geen solidariteitsband wordt gevoeld met de aangesprokene, om welbewust afstand te houden.

Bij HVMP communiceren we vrijwel altijd in de je-vorm, tenzij een medewerker zich daar persoonlijk ongemakkelijk bij voelt en in uitzonderlijke gevallen. "We zijn ook in België actief, en daar ligt het allemaal nog wel iets genuanceerder," beaamt onze copywriter. "Maar ook bij onze zuiderburen is een verschuiving zichtbaar." Net als hier onder invloed van het Engels (waar you nu eenmaal zowel je als u betekent), maar zeker ook onder invloed van het Nederlands, waarin u een zelfde toekomst lijkt te wachten als gij. "Ik ken taalpuristen die gruwen bij het idee, maar ik zou er zelf niet van opkijken als u op termijn verdwijnt. Net als het onderscheid tussen de en het, maar dát is weer een heel ander verhaal…" 

Wees consistente

Het allerbelangrijkste is dat je consequent bent. Als je in je teksten u en je door elkaar gebruikt, loop je het gevaar dat uiteindelijk helemaal niemand zich aangesproken voelt. "Wil je vasthouden aan u, maar merk je dat je steeds per ongeluk toch je of jij schrijft, zie dat dan als een signaal, en durf de u-vorm los te laten," vervolgt Gert-Jan. "Je 'fooienpot' vaart er uiteindelijk wel bij."

En hoewel je en jij in theorie inwisselbaar zijn, is er gevoelsmatig wel een verschil. "Jij wordt toch eerder nog als opdringerig ervaren. Dit komt vermoedelijk omdat je ook als men gelezen kan worden, en jij niet. Wil je de aloude reactie 'ik heb niet met je geknikkerd' dus voor zijn, kies dan voor je, en gebruik jij alleen als je het woord wil benadrukken," adviseert onze copywriter. "Maar doe uiteindelijk vooral waar jij je goed bij voelt."

HVMP Internet Marketing

Met onze technische, strategische en creatieve kennis verbetert HVMP de online resultaten van commerciële organisaties. Samen bepalen we de customer journey en ontwerpen we vanuit dit strategisch kader een interactief design. Voor ons zijn Vindbaarheid, Usability en Conversie de belangrijkste pijlers bij het ontwikkelen van websites.

Lees meer over hvmp

Wil jij ook dé ultieme klantervaring online?

Neem contact op met de vrienden van Ernesto!

Contact Klantreis maken

HVMP Internet Marketing

Vlasmarkt 1a,
3011 PW Rotterdam
|
088 99 87 400 |
info@hvmp.nl |
Algemene voorwaarden

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kunt cookies ook niet accepteren.