Zo schrijf je een goede tekst (of in elk geval een betere)

#ErnestoSays

schrijftips_copywriter_balk.jpg

Vijf schrijftips van onze copywriter

"Vijf tips? Alsof je met wat tips een goede tekst kunt smeden." Neerlandicus Gert-Jan Masurel, copywriter bij HVMP, reageert aanvankelijk un poco sceptisch op ons verzoek. Het woord smeden zal hem een klein beetje kennende ook wel weer bewust gekozen zijn. En ja hoor: "Copywriting is een ambacht," stelt onze tekstschrijver inderdaad.

"Van 26 letters correct gespelde woorden maken is al een hele opgave, maar dat zijn samen met een handjevol leestekens nog maar de bouwstenen. Van deze woorden vervolgens goed lopende zinnen maken, die samen weer een goed, lezenswaardig verhaal vormen, dat vergt aanleg en ervaring, creativiteit en toewijding, een helicopterview en oog voor detail. O, en gevoel voor ritme, ook dat..." Laten we het erop houden dat Gert-Jan trots is op zijn vak, waarover hij naarmate het gesprek vordert toch maar wat graag meer blijkt te willen vertellen.

Officiële spelling

Om met de woorden, de bouwstenen dus, te beginnen. Er bestaat een voorkeurspelling, die onder ministerieel toezicht gepubliceerd wordt in het zogenaamde Groene Boekje. Handig om te weten: deze officiële woordenlijst van de Nederlandse taal staat ook online, op woordenlijst.org. Niet iedereen vindt de daarin gemaakte keuzes even logisch en consequent, en dus is er ook een alternatieve woordenlijst: het Witte Boekje, dat sommige kranten en uitgevers als leidraad gebruiken. Deze lijst vind je hier. Maar werk je bijvoorbeeld bij de overheid, dan wordt volgens de officiële lijst gespeld.

Muurtje stucen

Als we Gert-Jan vragen hoe je met die correct gespelde worden nu een goede tekst schrijft, valt hij weer even stil. "Die tips, hè?" zegt hij zuchtend. "Tja, een stucadoor kan mij ongetwijfeld haarfijn uitleggen hoe je een muur moet stucen, ik denk dat ik zijn verhaal ook van a tot z kan volgen, maar als ik het zelf ga doen, weet ik al hoe het uitpakt. Dat wordt niets. Maar ik denk dat ik wel mijn voordeel met zijn aanwijzingen kan doen - dat het met zijn tips beter uitpakt, dan als ik er zomaar mee begonnen was. Zo is het met het schrijven van een tekst misschien ook wel."

En na enig aandringen zijn dit dan toch dé 5 gouden tips van onze copywriter:

  • Weet voordat je gaat schrijven wat je inhoudelijk wil gaan zeggen en zorg ervoor dat je boven de materie staat. Als je het zelf allemaal niet precies weet, kun je onmogelijk van je lezers verwachten dat ze je kunnen volgen. Je toont je autoriteit overigens niet door te verzanden in dikdoenerig jargon.
  • Bedenk wie je lezers zijn, voor wie je je tekst schrijft en dus ook welke basiskennis je mag veronderstellen. Bij te weinig uitleg haken je lezers af, maar bij te veel uitleg net zo goed. Een goed voorbeeld zegt bovendien vaak meer dan een lang theoretisch verhaal.
  • Bepaal in welke volgorde je je informatie wilt overdragen. Groepeer wat bij elkaar hoort, dat maakt het voor de lezer makkelijker en helpt je je boodschap beter over te brengen. Zorg dus ook voor een logische opbouw van je tekst en spring niet van de hak op de tak. Veel lezers lezen je tekst niet van a tot z maar zullen hem slechts scannen.
  • Zorg voor metacommunicatie... ¿Que? "Metacommuniceren is je tekst voorzien van wegwijzers, die - het liefst subtiel - de structuur van je betoog aangeven. Een signaalwoordje als tenslotte, geeft bijvoorbeeld aan dat er een einde aan een opsomming komt. Maar je kunt ook expliciet vertellen hoe je verhaal in elkaar steekt. Neem je lezer gerust bij de hand."
  • En tenslotte: varieer. In woorden, door synoniemen te gebruiken (tip: synoniemen.net!), dat mag best van Google en anders dan vroeger schaadt dat je SEO niet. Integendeel: het zorgt inmiddels godzijdank juist voor een betere ranking. Maar wissel ook af in de manier waarop je je zinnen opbouwt. Gert-Jan: "Het Nederlands is een zogenaamde SVO-taal, wat wil zeggen dat onze zinnen initieel zijn opgebouwd in de subject-verb-object-volgorde: Ernesto drinkt een cerveza. Maar als je elke zin op die manier samenstelt, wordt onze Mexicaanse amigo niet alleen stomdronken, maar krijg je ook een Nijntje Pluis-tekst. Geen slecht woord over Dick Bruna natuurlijk, maar toch..."

Bij twijfel over grammaticale kwesties, is Google altijd een goed hulpmiddel. Zoek gewoon op de twee varianten waartussen je twijfelt, en negen van de tien keer kom je dan op de websites van de Taaladviesdienst van Onze Taal (uitgever van het Witte Boekje) of de Taalunie (uitgever van het Groene Boekje) terecht voor tekst en uitleg. "Een grammaticaal correcte tekst is natuurlijk nog geen goede tekst, maar het is een begin," besluit onze copywriter, die op de valreep nog met een zesde en zelfs een zevende tip komt: "Lees je tekst in je hoofd of liever nog hardop voor jezelf voor. Als je ergens hapert, is er in de meeste gevallen nog werk aan de winkel. En, ook heel belangrijk, neem de tijd voor je correctieronde en verwerk ook externe correcties en aanvullingen bij voorkeur zelf. Fouten in teksten ontstaan meestal als je juist dingen wilt verbeteren. Inhoudelijke correcties aanbrengen in een stilistisch goede tekst, vergt tijd – omdat het de structuur van en de afwisseling binnen je tekst raakt. Een kleine wijziging kan betekenen dat je een complete alinea opnieuw moet formuleren. Althans, als je de lat voor jezelf net zo hoog legt als ik."

HVMP Internet Marketing

Met onze technische, strategische en creatieve kennis verbetert HVMP de online resultaten van commerciële organisaties. Samen bepalen we de customer journey en ontwerpen we vanuit dit strategisch kader een interactief design. Voor ons zijn Vindbaarheid, Usability en Conversie de belangrijkste pijlers bij het ontwikkelen van websites.

Lees meer over hvmp

Wil jij ook dé ultieme klantervaring online?

Neem contact op met de vrienden van Ernesto!

Contact Klantreis maken

HVMP Internet Marketing

Vlasmarkt 1a,
3011 PW Rotterdam
|
088 99 87 400 |
info@hvmp.nl |
Algemene voorwaarden

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kunt cookies ook niet accepteren.